Fysiotherapie rondom de zwangerschap

 

Tijdens je zwangerschap staat je lichaam onder invloed van voortdurend veranderende krachten, waardoor er verschillenden klachten kunnen ontstaan:

 

Hart / Vaatstysteem:

Je moet meer bloed rondpompen. Je hartslag ligt hoger, hierdoor kun je last krijgen van kortademigheid en ben je sneller moe dan voorheen.

 

Stofwisseling:

De energiebehoefte is groter → Je kunt beter regelmatig iets eten ipv 3x per dag een flinke maaltijd.

Je basisstofwisseling ligt hoger dan normaal

Een zwangere vrouw heeft een verhoogde lichaamstemperatuur

 

Hormonen:

Oestgrogeen (groei baby/borsten; veel slaap in 1e trimester)

progesteron (obstipatie, aambeien, spataderen, kramp, duizeligheid, oedeem, veel plassen, pigmentvorming, tandvleesproblemen, zuurbrand.

Relaxine ( met name rond de 4e maand: bepaalde laxiteit in alle gewrichten → juiste techniek bij de juiste oefeningen is essentieel).

Gewicht gaat omhoog → zwaartepunt gaat naar voren.

Je balans, evenwicht en coördinatie zullen steeds opnieuw uitgedaagd worden. Gerichte training zorgt ervoor dat dit alles week na week goed onder controle te houden is, waardoor je minder snel klachten aan bekken/heupen/onderrug/bovenrug/schouders krijgt.

 

Het Bekken:

Het bekken heeft een belangrijke functie om krachten over te dragen. Door alle veranderingen in gewicht, zwaartepunt en hormonaal krijgt het bekken veel te verduren. Indien er niet goed bewogen wordt kan dit klachten op korte en lange termijn leiden.

 

Bekkenbodem:

leren ontspannen (en aanspannen) tijdens èn na de zwangerschap is belangrijk om klachten als urineverlies en verzakkingen (op de lange termijn) te voorkomen.

 

de rug:

natuurlijke kormmingen van de wervelkolom, een juiste basishouding is belangrijk om te voorkomen dat 'in je rug gaat hangen'. Dit kan op korte en lange termijn klachten veroorzaken in rug, nek/schouders en bekken.

 

De buikspieren:

Rechte buikspieren trainen is niet functioneel en geeft gevaar op een diastase recti.        

"Mag ik mijn core dan helemaal niet trainen?" Jawel! Er zijn genoeg oefeningen die je kan blijven doen. Deze oefeningen zijn goed om o.a. bekkenklachten te verminderen. Daarnaast zorgen zij voor een mooi spiercorset, waardoor je minder snel geneigd bent om een medische buikband aan te schaffen en om deze om te doen.

 

 

Mogelijke Klachten:

 

Bekkenklachten:

Onder invloed van het hormoon relaxine wordt het bekken beweeglijker. Dit is een natuurlijk en essentieel proces om de geboorte te vergemakkelijken.

Dit hoeft geen pijnklachten te veroorzaken. Maar als het moeilijk wordt om spieren te ontspannen (of juist aan te spannen) mogelijk in combinatie met verkeerde houdingen en bewegingen kan je hier flink last van hebben.

Pijnklachten die kunnen ontstaan kunnen zich manifesteren in onderrug, het bekkengebied, het stuitje, de heupen, de schaamstreek en de benen. Veel spanningen of stress kunnen veel invloed uitoefenen oplichamelijke klachten. Ze kunnen de klachten vergergeren of in stand houden.

 

Bekkenbodem:

De bekkenbodem is een spiermatje wat onderin het bekken hangt. Deze spiergroep is belangrijk bij het plassen, poepen, vrijen en voor de ondersteuning van je organen. Denk bijvoorbeeld aan het verzakken van een baarmoeder wat op latere leeftijd kan voorkomen. De bekkenbodem speelt hier een belangrijke rol bij.

De bekkenbodem staat onder flinke druk tijdens de zwangerschap. En kan flink wat te verduren hebben gehad tijdens de bevalling. Het is van belang om tijdig hulp in te schakelen als u klachten heeft.

Het is verstandig om tijdens uw zwangerschap al kennis te hebben van de bekkenbodem en te leren voelen hoe je de bekkenbodem aan kan spannen en kan ontspannen. Hierdoor kan u na de zwangerschap gericht aan de gang om de bekkenbodem weer fit en krachtig te krijgen.

 

U kunt ook bij ons terecht bij:

  • Stress- / Burn-out klachten
  • Hyperventilatie
  • Nekklachten
  • Spanningshoofdpijnen
  • Schouderklachten
  • Pols- / Handklachten
  • Rugklachten (boven- en/of onderrug)
  • Heupklachten
  • Bekkenklachten
  • Knieklachten
  • Enkel-/voetklachten

 

Behandelingen:

  • Ontspanningstherapie d.m.v. 
  • Bindweefsel behandelingen dmv bindweefselmassage en/of cupping
  • Massage behandelingen
  • Manuele behandelingen d.m.v. Driedimensionaal Arthrokinematisch Mobiliseren
  • Massages
  • Ademhalings- / meditatie therapie
  • Oefentherapie
  • Core stability
  • Fysiodans (op basis van Fysiotherapie, yoga, pilates e.a.)